Όταν κοιμάσαι κι η τύχη σου δουλεύει

"If you want to change the world, pick up your pen and write." – Martin Luther King, Jr. "Όταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, πάει το βουνό στον Μωάμεθ." - Παροιμία.

«If you want to change the world, pick up your pen and write.» – Martin Luther King.
«Όταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, πάει το βουνό στον Μωάμεθ.» – Παροιμία.

 

Πριν από λίγους μήνες, στο άρθρο με τίτλο «Η Φαρμακευτική Φροντίδα ως διακριτός πυλώνας περίθαλψης» έγραφα:

«H συζήτηση για τις αρμοδιότητες των επιστημόνων φαρμακοποιών στην Ε.Ε. έχει ανοίξει ξανά, καθώς είναι πανθομολογούμενο πως το νομικό πλαίσιο του 1985 είναι απαρχαιωμένο και χρήζει ανανέωσης, τα χαρακτηριστικά της οποίας οφείλουν να είναι δυναμικά και να προσδίδουν στο επάγγελμα προοπτική και όχι εγκλωβισμό.[…]
Η δυναμική διεκδίκηση του επιστημονικού δικαιώματος της παροχής φαρμακευτικής φροντίδας από όσους φαρμακοποιούς είναι επιστημονικά επαρκείς, μέσω ισχυρών ακαδημαϊκών κριτηρίων, είναι μια καλή αρχή.»

Φαίνεται ότι η ώρα ήρθε.

Στις 28 Δεκεμβρίου 2013, δημοσιεύθηκε η τελευταία τροποποίηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2005/36/EC, σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων μεταξύ των χωρών μελών της Ε.Ε. για μία σειρά επαγγελμάτων: του γιατρού, του οδοντιάτρου, του νοσηλευτή, του κτηνίατρου, της μαίας, του αρχιτέκτονα και του φαρμακοποιού.

Το κείμενο της Οδηγίας καταπιάνεται με ορισμένα εξαιρετικά ενδιαφέροντα ζητήματα, όπως αυτό που αφορά στην ανάγκη για συνεχή δια βίου εκπαίδευση των προαναφερόμενων επαγγελματιών. Μεταξύ άλλων όμως, καθορίζονται και οι ελάχιστες δραστηριότητες στις οποίες οι έχοντες τα προαπαιτούμενα τυπικά προσόντα θα πρέπει να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση, με μέριμνα και ευθύνη των κρατών-μελών.
Για τους φαρμακοποιούς λοιπόν, το κείμενο της αρχικής Οδηγίας λέει:

Article 45
Pursuit of the professional activities of a pharmacist

(…)
2.

The Member States shall ensure that the holders of evidence of
formal qualifications in pharmacy at university level or a level deemed
to be equivalent, which satisfies the provisions of Article 44, are able to
gain access to and pursue at least the following activities, subject to the
requirement, where appropriate, of supplementary professional
experience:
(a) preparation of the pharmaceutical form of medicinal products;
(b) manufacture and testing of medicinal products;
(c) testing of medicinal products in a laboratory for the testing of
medicinal products;
(d) storage, preservation and distribution of medicinal products at the
wholesale stage;
(e) preparation, testing, storage and supply of medicinal products in
pharmacies open to the public;
(f) preparation, testing, storage and dispensing of medicinal products in
hospitals;
(g) provision of information and advice on medicinal products.

Η παράγραφος αυτή, μετά την τελευταία τροποποίηση, αντικαθίσταται ως εξής:

The Member States shall ensure that the holders of
evidence of formal qualifications in pharmacy at university
level or a level recognised as equivalent, which satisfies the
requirements of Article 44, are able to gain access to and
pursue at least the following activities, subject to the
requirement, where appropriate, of supplementary profes­
sional experience:
(a) preparation of the pharmaceutical form of medicinal
products;
(b) manufacture and testing of medicinal products;
(c) testing of medicinal products in a laboratory for the
testing of medicinal products;
(d) storage, preservation and distribution of medicinal
products at the wholesale stage;
(e) supply, preparation, testing, storage, distribution and
dispensing of safe and efficacious medicinal products
of the required quality in pharmacies open to the
public;
(f) preparation, testing, storage and dispensing of safe and
efficacious medicinal products of the required quality
in hospitals;
(g) provision of information and advice on medicinal
products as such, including on their appropriate use;
(h) reporting of adverse reactions of pharmaceutical
products to the competent authorities;
(i) personalised support for patients who administer their
medication;
(j) contribution to local or national public health
campaigns.;

Για κάποιον που παρακολουθεί έστω και στοιχειωδώς τα γραφόμενα σε αυτό το blog, δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη ο τονισμός των επίμαχων σημείων. Είναι όμως γεγονός ότι, αυτά που η Ε.Ε. θεωρεί ως απολύτως ελάχιστα, αυτονόητα καθήκοντα για τον Ευρωπαίο επιστήμονα φαρμακοποιό, στην Ελλάδα είναι ευσεβείς πόθοι: η πληροφόρηση και η συμβουλή προς κάθε ενδιαφερόμενο, των ασθενών συμπεριλαμβανομένων, για τα φάρμακα και την ορθή χρήση τους και η προσωποποιημένη υποστήριξη των ασθενών που διαχειρίζονται τα φάρμακά τουςΑφού λοιπόν ο φαρμακευτικός κλάδος, δια των επίσημων εκπροσώπων του, απώλεσε κάθε ευκαιρία να εδραιώσει την επιστημονική του αξιοπρέπεια, για όλους εμάς τους ρομαντικούς, ευτυχώς, υπάρχει η κοινοτική οδηγία που θα την επιβάλλει. Όποιος νιώθει άξιος και ικανός, είναι ελεύθερος να την διεκδικήσει.

Η τροποποιημένη Ευρωπαϊκή Οδηγία βρίσκεται σε ισχύ από τις 18 Ιανουαρίου 2014 και όλα τα κράτη μέλη είναι υποχρεωμένα να την ενσωματώσουν στην εθνική τους νομοθεσία, το αργότερο μέχρι τις 18 Ιανουαρίου του 2016. Γνωρίζοντας τους ρυθμούς με τους οποίους λειτουργεί το Ελληνικό Δημόσιο, δεν θα μου έκανε καμία εντύπωση η εξάντληση μέχρι λεπτού της προθεσμίας ή ακόμα και η παραβίασή της, ως συνέπεια πιθανών πιέσεων από έτερους θιγόμενους. Κάτι μου λέει όμως ότι το συγκεκριμένο ποτάμι, δεν γυρίζει πίσω.

One comment

  • Ο ΠΦΣ ασχολείται μόνο με ότι άπτεται των οικονομικών θεμάτων, καμιά φορά ούτε και με αυτά, αναλόγως την πολιτική συγκυρία (πχ ο πρώην πρόεδρος βρέθηκε σε κρατικοδίαιτη υψηλότατη θέση) και άλλα ..

    Νομίζω χθες, πέρασε το νομοσχέδιο για το Πρωτοβάθμιο Δίκτυο Υγείας, το κείμενο του οποίου είχε γνωστοποιηθεί καιρό πριν. Για τα φαρμακεία, ούτε λόγος. ‘Ηταν μια πολύ καλή ευκαιρία να ανοιχθεί συζήτηση και να διεκδικηθούν αυτονόητα ζητήματα

    1.)ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
    α.) επισημοποίηση, πιστοποίηση και κοστολόγηση ήδη παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως μέτρηση γλυκαιμίας και χοληστερίνης και φυσικά εμβολιασμοί. Αντί να γίνονται όπως να’ναι και χωρίς νομική κάλυψη (ως ιατρικές πραξεις που είναι) γιατί να μην γίνονται επίσημα και βάσει κανονισμών ορθής πρακτικής;
    β.) καλό επίσης θα ήταν η εκπαίδευση σε πρωτες βοήθειες, αφού ο κόσμος τείνει να απευθύνεται συχνά στο φαρμακείο της γειτονιάς όταν συμβεί κάτι. Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός κάνει και απλά 20ωρα σεμινάρια πολιτών για τα βασικά. ‘Οντας πιστοποιημένης εκπαίδευσης, αν και πολύ απλές ενέργειες, μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά, στα διάφορα καθημερινά περιστατικά

    2.) ΩΡΑΡΙΟ
    α.) θέσπιση ανωτάτου, ημερησίου και εβδομαδιαίου ,ορίου εργατοωρών ανα φαρμακοποιό.
    πχ οι γιατροί έχουν νομίζω 48 τη βδομάδα με τις εφημερίες μέσα. Ο φαρμακοποιός πότε υποτίθεται πως θα «εκπαιδεύεται δια βίου» αν ωθείται λόγω λιανεμπορικής νοοτροπίας ανταγωνισμού made in Greece, να δουλεύει 12 ώρες τη μέρα 6 μέρες τη βδομάδα, συν καμιά διανυκτέρευση κάθε τόσο; ‘Οποιος θέλει να λειτουργεί το φαρμακείο του τόσες ώρες ας κάνει συστέγαση ή ας προσλάβει κι άλλον φαρμακοποιό. Είμαστε επιστήμονες/επαγγελματίες υγείας που πρέπει να μελετάμε ή έστω να ξεκουραζόμαστε, ή καταστηματάρχες που ξεροσταλιάζουν σε ένα μαγαζί μπάς και πουλήσουν κάτι ακόμα όσο έχει κίνηση; Η εποχή είναι πολύ δύσκολη, αλλά η εξίσωσή μας με απλούς λιανέμπορες είναι διαβρωτική και θα μας καταστρέψει σαν κλάδο.
    β.) θέσπιση υπερωριακής αμοιβής, για Κυριακές, αργίες και διανυκτερεύσεις, (πιθανώς και για διημερέυσεις)
    Τι νόημα έχουν οι υποχρεωτικές διανυκτερεύσεις και λοιπές υποχρεωτικές υπερωρίες αν μπορεί ο κάθε διερυμένος «κόρακας» να σου κόβει την αυξημένη προσέλευση κοινού που ως τώρα αν δεν σου άφηνε κέρδος, τουλάχιστον δεν θα σε ζημίωνε. Και άσχετα με τα οικονομικά, κάποτε θα πρέπει να εκπαιδευτεί το κοινό στο να μας σέβεται ως επιστήμονες και ως επαγγελματίες και να μη μας ξυπνά 4.00 για έναν ουροσυλλέκτη ή για ένα γάλα που την άλλη μέρα θα πάει να το πάρει απτο μασούτη γιατί έχει 20 λεπτά πιο κάτω. Το φαρμακείο και ο φαρμακοποιός κάνουν υποχρεωτικές υπερωρίες για τα φάρμακα και ειδικά για τα επείγουσας ανάγκης.

    Μου αρέσει!